خانم مهندس

شبکه - نرم افزار - سخت افزار - عکس - شعر - متفرقه

خانم مهندس

شبکه - نرم افزار - سخت افزار - عکس - شعر - متفرقه

Active Directory قسمت ۲

تا اینجا درباره ساختار Organization Units، Domain، DNS و Group Policy صحبت شد. اینها ملموس ترین مواردی هستند که در اجرای یک شبکه ویندوز 2000 با آنها سر و کار خواهید داشت و نیاز به تصمیم گیری مستقیم شما دارد و سیستم بطور خودکار در آن دخالتی نخواهد داشت.
طراحی
FSMO و Global Catalog نیاز به تجربه و دانش نسبتاً عمیقی دارد و در سیستمهایی که شبکه از نظر جغرافیایی گسترده است و یا تعداد سرویس دهنده ها دو و یا بیشتر است نیاز است که یک بررسی و تاملی داشته باشیم. از آنجایی که این مفاهیم کمتر مورد توجه هستند و ممکن است غریب به نظر برسند سعی میکنم توضیح بیشتری ارائه دهم.
یکی از تفاوتهای عمده ای که ویندوز 2000 سرور با ویندوز
NT سرور دارد نحوه انجام Replication و یا synchronization بین سرورهاست که در تکنولوژی ویندوز 2000 سرور  Multimaster Replication نام دارد و بدان معناست که کلیه سرورها برخلاف ویندوز NT که به دو دسته PDC و BDC تقسیم میشدند در اینجا همه دارای ارزشی یکسان میباشند و هر کدام دارای نسخه های قابل نوشتن از Active Directory هستند. مساله ای که در اینجا بروز میکند این است که نیاز است برای بعضی از مسئولیتها و فرایندهای خاص فقط یک مرجع خاص تعیین شود تا از برخی از اختلالات احتمالی جلوگیری نمود.
FSMO مخفف عبارت Flexible Single Master Operation است و شامل پنج نقشی میشود که مهندسین مایکروسافت تشخیص داده اند باید سرپرستی هر کدام به یک منبع خاص واگذار شود. این پنج نقش عبارتند از:

Schema Master
فقط یک سرور در کل
Forest میتواند نگهدارنده این نقش باشد و تغییر در Schema که اغلب بواسطه نصب سرویسها و یا برنامه های خاص ایجاد میگردد بدون در دسترس نبودن این سرویس دهنده امکاپذیر نیست. بعنوان نمونه Exchange Server سرویسی است که تغییرات بسیاری را در طول نصب در Schema ایجاد میکند و چنانچه سرور نگهدارنده نقش Schema Master در  دسترس نباشد نصب Exchange متوقف میشود.

Domain Naming Master
فقط یک سرور در کل
Forest میتواند نگهدارنده این نقش باشد و مسئول ایجاد و حذف Domainها در شبکه میباشد. بعنوان مثال چنانچه شما قصد اضافه کردن یک دامین جدید بعنوان Child باشید و این سرویس دهنده نگهدارنده این نقش در دسترس نباشد Wizard مربوط به Active Directory متوقف میشود و همینطور اگر بخواهید یک دامین را حذف کنید. فرض کنید شرکتی از چندین دفتر نمایندگی تشکیل شده و یکی از دفاتر تصمیم داشته باشد یک Domain جدید ایجاد کند و نگهدارنده نقش Domain Naming Master هم واقع در دفتر مرکزی باشد. در این صورت اگر ارتباط بین دو دفتر از یک اتصال کم سرعت و یا نا پایدار تشکیل شده باشد ممکن است سرور شما نتواند با سرور Domain Naming Master ارتباط برقرار کند و عملیات نصب متوقف شود و یا ممکن است در حین نصب سرور مورد نیاز درحال ارتقاء باشد که در این صوت با در اختیار داشتن خطوط پر سرعت مخابراتی نیز مشکل همچنان پابرجا خواهد بود. یکی از دیگر از مواردی که به نصب ناموفق یک Domain میانجامد میتواند مشغول بودن بیش از جد سرور Domain Naming Master عدم توانایی در پاسخگویی سریع باشد.

PDC Emulator

در هر دامین باید یک سرور نگهدارنده این نقش باشد. وظیفه آن معتبر ساختن تغییرات رمز عبور،
Group Policy و شبیه سازی یک PDC برای سرورهای NT که نقش BDC دارند میباشد. همانطور که ملاحظه میکنید این نقش بیشتر مربوط به موارد امنیتی میشود و از آنجایی که هر Domain در واقع یک مرز امنیتی ایجاد میکند و خیلی اوقات هم ما هدفمان از ایجاد یک دامین جدید نیاز به استقلال از نظر سیاستهای امنیتی داریم پس میبینیم که نیاز به یک PDC Emulator در هر دامین غیر منطقی به نظر نمیرسد.

RID Master
در هر دامین باید یک سرور نگهدارنده این نقش باشد و مسئولیت این نقش واگذاری و ایجاد شناسه ها (
RIDs) به کاربرها و گروههای جدید است. هر دامین تعدادی RID از پیش تولید میکند و به محض ایجاد یک کاربر و یا گروه جدید به آن اهدا میکند ولی چنانچه سرور RID Master در دسترس نباشد و ذخیره RIDهای تولید شده هم به پایان رسیده باشد قادر به ایجاد کاربر و یا گروه جدید نیستید.

Infrastructure Master
در هر دامین باید یک سرور نگهدارنده این نقش باشد و مسئول بروز رسانی و کنترل عضویت کاربر در گروه هاست. هنگامی که یک کاربر از یک گروه به گروه دیگر منتقل میشود و یا نام کاربری را تغییر میدهیم این وظیفه
Infrastructure Master است که این تغییرات را اعمال و از طریق replication به دیگر سرورها انتقال دهد.

چنانچه شما با سیستمهای کوچک و تک سرور سروکار دارید زیاد نگران طراحی FSMO نباشید چراکه اولین Domain Controller در شبکه بطور خودکار بعنوان نگهدارنده همه این نقشها در شبکه تعیین خواهد شد و فقط در شبکه هایی که از چندین سرور تشکیل شده و یا دارای گستردگی جغرافیایی است باید این ملاحضات را در نظر داشته باشید.
بحث
Active Directory بسیار گسترده و پیچیده است و منابع بسیاری در سایت مایکروسافت موجود است که علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آن مراجعه کنند:

www.microsoft.com/technet

ادامه در قسمت بعدی...

نظرات 1 + ارسال نظر
پیرفرزانه دوشنبه 23 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:07 ب.ظ http://pirefarzaaneh.blogsky.com

:-؟ خیلی پیچیدس منم که دیگه پیر شدم... ولی ممنون :-*

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد